دسته بندی | فنی و مهندسی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 827 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
تاریخچه
مسجد جامع فهرج به عنوان کهنترین مسجد باقی مانده در ایران زمین در زمان سعید بن عثمان در سال 45 ه.ق بنا گردید.
نقشه این مسجد و قرارگرفتن محراب آن در محور عرضی و تزیینات بکار رفته در آن،حاکی از آن است که این بنا در صدر اسلام بنا گردیده است.
این بنا کاملا به سبک وسیاق معماری عصر ساسانی بنا گردیده ونقشه اصلی آن بسیارساده می باشد و در واقع تقلیدی از طرح و شکل مسجد النبی است.
سامان دهی مسجد جامع فهرج:
مسجد جامع فهرج اولین بار توسط زنده یاد استاد محمدکریم پیرنیا در سال 1349 به جامعه علمی ایران معرفی شد .
توصیف بنا
مسجد جامع فهرج در روستایی به همین نام در جنوب شرقی و 22کیلومتری شهریزد قرار دارد. این بنا در بخش قدیمی روستا و در سمت جنوب شرقی فضای مربع شکل کوچکی که به "حسینیه" معروف می باشد، قرار گرفته است.
طرح کلی مسجد از یک شبستان و رواقی به دور یک حیاط مرکزی تشکیل شده است عمق این شبستان دو دهانه وعمق رواق آن یک دهانه میباشد.
محراب که بر سمت قبله تا کید می کند از جمله ویژگی های معماری مساجد ایرانی در این دوران است.
یکی از اصیل ترین ساختمان های شیو? خراسانی، مسجد جامع فهرج است.
بررسی ازدیدگاه معماری
معماری این مسجد ،بجز پلان آن، کاملا ساسانی بوده و همه تزیینات به شیوه پیش از اسلام است.
طرح اصلی مسجد، بسیار ساده است و شبستانی با ده دهانه دارد.
قوس ها، همه ناری (بیضی) است و طاق ها نیز ناوی و آهنگ است و مانند بنا های پیش از اسلام، بلندی و افراز شکوهمندی دارد.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 2434 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
تاریخچه
مسجد جامع فهرج به عنوان کهنترین مسجد باقی مانده در ایران زمین در زمان سعید بن عثمان در سال 45 ه.ق بنا گردید.
نقشه این مسجد و قرارگرفتن محراب آن در محور عرضی و تزیینات بکار رفته در آن،حاکی از آن است که این بنا در صدر اسلام بنا گردیده است.
این بنا کاملا به سبک وسیاق معماری عصر ساسانی بنا گردیده ونقشه اصلی آن بسیارساده می باشد و در واقع تقلیدی از طرح و شکل مسجد النبی است.
سامان دهی مسجد جامع فهرج:
مسجد جامع فهرج اولین بار توسط زنده یاد استاد محمدکریم پیرنیا در سال 1349 به جامعه علمی ایران معرفی شد .
توصیف بنا
مسجد جامع فهرج در روستایی به همین نام در جنوب شرقی و 22کیلومتری شهریزد قرار دارد. این بنا در بخش قدیمی روستا و در سمت جنوب شرقی فضای مربع شکل کوچکی که به "حسینیه" معروف می باشد، قرار گرفته است.
طرح کلی مسجد از یک شبستان و رواقی به دور یک حیاط مرکزی تشکیل شده است عمق این شبستان دو دهانه وعمق رواق آن یک دهانه میباشد.
محراب که بر سمت قبله تا کید می کند از جمله ویژگی های معماری مساجد ایرانی در این دوران است.
یکی از اصیل ترین ساختمان های شیو? خراسانی، مسجد جامع فهرج است.
بررسی ازدیدگاه معماری
معماری این مسجد ،بجز پلان آن، کاملا ساسانی بوده و همه تزیینات به شیوه پیش از اسلام است.
طرح اصلی مسجد، بسیار ساده است و شبستانی با ده دهانه دارد.
قوس ها، همه ناری (بیضی) است و طاق ها نیز ناوی و آهنگ است و مانند بنا های پیش از اسلام، بلندی و افراز شکوهمندی دارد.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 462 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
مناره مسجد جامع
در بیرون از مسجد فعلی در گوشه شبستان شمالی مسجد مناره ای به ارتفاع
حدود14 متر وجود دارد که تماما از اجرساخته شده ودر سه جهت جنوبی وشرق وغرب ان تزیینات اجری وکتیبه های اجری وجود دارد. درصورت بررسی باستان شناسانه درباغ شمالی می توان ارتباط صحیح ومنطقی این مناره را با مسجد مشخص ساخت.
کتیبه های دور منار
در قسمت پایین منار جمله«لا نبی بعد محمد»سه بار به خط کوفی
بنائی با اجر نوشته شده است.
درزیر حاشیه دو کتیبه ای وجود داشته که به خط ثلث بوده است.
روی این کتیبه احتمالا نام سازنده منار را نوشته بوده اند مکه در حال حاضر فقط کلمه«بسعی» روی منار باقی مانده است.برروی حاشیه دوم منار کتیبه ای به خط کوفی وبا اجر که روی ان جملات زیر نوشته شده است وجود دارد: بسم الله الرحمن الرحیم... {غیاث الدنیا والدین ابی شجاع محمد ابن ملکشاه سنه اربع وخمسائه
تاریخ روی منار 504 هجری را نشان می دهد.
تزیینات گچی
گنبد ودیواره مسجد
قدیمی ترین اثر باقی مانده از تزیین گچ در گنبدخانه تزیینی است که در پایین دیواره ورودی سمت چپ مشاهده می گردد که احتمالا
مربوط به گنبد خانه قرن پنجم است. این تزیین سطوح دیواره داخلی وپایه های گنبد را می پوشانده ودارای نقش گل وبوته ونقوش هندسی تکراری است.
بخشی از محراب دوره صفوی
?اساسا گچ به عنوان عنصری شکل پذیر کاربرد وسیعی در بنا های تاریخی خصوصا تزیین مساجد داشته است به همین دلیل مسجد جامع ساوه نیز از این ماده در سطح گسترده ای در بخش های مختلف شامل گنبد خانه اصلی وشبستان های جبهه جنوبی استفاده گردیده واثاربدیعی به وجود امده است.
دسته بندی | فنی و مهندسی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 730 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
تاریخچه
?کاوشهای باستانشناسی نشان از آن دارد که احتمالا این مسجد پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مرکز مذهبی مهم شهر بوده و بصورت یکی از آتشکدههای شهر اصفهان کاربری داشتهاست. کشف یک پا ستون، با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید میکند. درباره تاریخچه تغییر و تحولات مسجد اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی به نظر میآید ساخت مسجد جامع به قرون اولیه هجری و در زمان عباسیان بوده که در قرن سوم هجری محراب آن تخریب و جهت قبله آن اصلاح شدهاست.
ارتفاع گنبد عظیم مسجد شاه 52 متر و ارتفاع منارههای داخل آن 48 متر و ارتفاه منارههای سردر آن در میدان نقش جهان 42 متر است. از نکات جالب در مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی است. قطعات بزرگ سنگهای مرمر یکپارچه و سنگابهای نفیس، از دیگر دیدنیهای جالب این مسجد است.
این مسجد عظیم دارای دو شبستان قرینه در اضلاع شرقی و غربی صحن است. یکی از این شبستانها (شبستان شرقی) بزرگتر اما ساده و بیتزیین است و دیگری (شبستان غربی) کوچکتر است اما تزییناتی با کاشیهای خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محرابهای مساجد اصفهان است.
در دو زاویه جنوب غربی و جنوب شرقی دو مدرسه به طور قرینه قرار دارد که مدرسه زاویه جنوب شرقی را که حجرههایی نیز برای سکونت طلاب دارد، مدرسه ناصری و مدرسه زاویه جنوب غربی را سلیمانیه مینامند.
ارتفاع ایوان بزرگ جنوبی مسجد 33 متر است و دو مناره در طرفین آن قرار گرفتهاند که ارتفاع هر یک از آنها 48 متر است. این دو مناره با کاشی تزیین شدهاند و نامهای محمد و علی به طور تکراری به خط بنایی بر بدنه آنها نقش بسته است. گنبد بزرگ مسجد تزئینات جالبی از کاشیکاری دارد و نیز داری کتیبهای به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی است.[8]
تریینات بنا
?تزیینات عمده این مسجد از کاشیهای خشت هفت رنگ است. در مدرسه جنوب غربی مسجد، قطعه سنگ سادهای بر روی زمین به شکل شاخص در محلّ معیّنی تعبیه شده است که ظهر حقیقی اصفهان را در چهار فصل سال نشان میدهد و شکل ظاهری آن مانند یه مثلث می باشد و محاسبه آن را شیخ بهائی دانشمند، فقیه و ریاضیدان معروف عهد شاه عبّاس انجام داده است.
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 30 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
یکی از مبادی ورود دولتها در گذشته، نحوه پوشش افراد جامعه بود. این دخالت گاه برخاسته از اقتدارگرایی دولت و گاه ناشی از تفکر دینی بوده است. در ایران حکومت پهلوی با دو مصوبه و یک فرمان، دخالت در نحوه پوشش مردم را بنیان گذاشت. اساسنامه لباس رسمی ماموران کشوری و قانون متحدالشکل نمودن البسه اتباع ایران که هر دو در سال 1307 شمسی به تصویب رسید، به ترتیب وضعیت پوشش ماموران رسمی دولت و اتباع ذکور ایران را مورد توجه قرار داد. همچنین فرمان کشف حجاب در سال 1314 سعی در زدودن حجاب زنان ایران و همراه نمودن آنان با ظواهر تمدن اروپایی داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانونگذار با سه مصوبه پوشش افراد جامعه را مورد توجه قرار داد. قانون تعزیرات سال 1362، قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباسهایی که استفاده از آنها در ملا عام خلاف شرع است یا عفت عمومی را جریحهدار میکند مصوب 1365، دو مصوبهای است که گفتمان کیفری در این زمینه را برگزید و متعاقباً تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 با حذف مجازات حبس از ماده 102 و تبدیل آن به جریمه، به تخفیف صبغه کیفری بدحجابی روی آورد.
در نقد و بررسی گفتمان کیفری قانونگذار ایران در ارتباط با پوشش مردم باید گفت دخالت حکومت، و نظارت و کنترل در این حوزه فی نفسه پسندیده است؛ اما باید با توجه به ارزش و کرامت والای انسان صورت گیرد و به موازات آن، ارتقای زمینههای فرهنگی در جهت پذیرش قانون و انطباق آن با قواعد رفتاری مورد توجه قرار گیرد. اجرای قانون پس از تصویب آن، ضمن اعـتبار بخشیدن به مفاد آن، احترام عموم به بایدها و نبایدهای مندرج در قانون را به دنبال خواهد داشت.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
پوشش، مبنا و اقسام آن
مبانی دخالت حکومت در نحوه پوشش مردم
توجه به پوشش مردم در نظام حقوقی ایران
قبل از انقلاب اسلامی
مبانی جرم انگاری نحوه پوشش در حکومت پهلوی
پس از انقلاب اسلامی
مبانی جرم انگاری نحوه پوشش پس از انقلاب اسلامی
نتیجهگیری
منابع و مآخذ
.: Weblog Themes By Pichak :.